CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, June 12, 2011

Ikatan Suci Itu..

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya ALLAH TA'ALA berfirman pada Hari Kiamat kelak; mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-KU? Hari ini KU-naungi mereka, di mana tidak ada naungan yang lain selain naungan-KU."
ya Allah..betapa selama ini aku buta menilai dan meyakini takdir dariMu..
aku khilaf menjalani hidupku
kenapa aku lebih menginginkan cinta palsu dan sementara itu?
KENAPA?!
KENAPA?!
"kerana lemahnya imanku terhadapMu, ya Tuhanku" kata hati ini
"tapi itukan fitrah hakiki insani. tak salah kalau mencintai"
"mencintai itu bukan kesalahan. tapi kepada siapa cinta diberi, itulah persoalan. cinta agung harus kepada Ilahi. kedua cinta adalah Nabi. ketiga adalah kitab Quranul karim. keempat adalah ummi dan abbi. kelima cinta kepada suami bukan lelaki." (rujukan ini dari rasional fikir ku semata)
terdetik di fikir ini..
di mana letaknya cinta ku ini?
posisi nya di mana?
dan jawapan yang ku temui adalah..
TIADA!!
jika tiada,bermakna cintaku ini salah?
"ia bukanlah salah namun mediumnya sahaja yang tidak betul. Tuhan mengurniakan qalam suci kepada mu, Muhammad meninggalkan hadis2 kepada umatnya. gunakanlah mereka."
BAGAIMANA?!
A013
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Al-Hujuraat 49:13)
Rasullah bersabda lagi,Hadith Saad bin Abi Waqas berkata :
Rasullulah saw melarang Uthman bin Mazun dari membujang,seandainya baginda merestuinya,pasti kami akan membujang" (Sahih Muslim)
Dari Anas r.a katanya:”Beberapa orang sahabat Nabi SAW bertanya kepada para isteri baginda tentang amal ibadah baginda ketika sedang bersunyi diri (sendirian). Setelah mendapat jawapan, maka di antara para sahabat itu ada yang berkata:”Aku tidak akan berkahwin!” Sebahagian lagi berkata,:”Aku tidak akan makan daging” Yang lain pula berkata :”Aku tidak akan tidur di atas kasur (tempat perbaringan).” Mendengar ucapan para sahabat itu, Nabi SAW serta merta memuji Allah SWT, lalu baginda bersabda:”Bagaimanalah cara mereka berfikir sehingga mereka bercakap begini dan begitu. Padahal aku sendiri solat, tidur, puasa, berbuka bahkan aku bernikah. Sesiapa yang benci kepada cara hidup (sunnahku) maka dia tidak termasuk golonganku. (Bukhari)


tapi, untuk tujuan itu aku tidak berkemampuan
"tidak berkemampuan? tidakkah engkau tahu Allah itu Maha Pengasihani dan Maha Memberi? siapa pemberi rezeki kalau bukan Dia Yang Esa?"
surat al- Nur ayat 32:
وانكحوا الايامي منكم والصاحين من عبادكم وامائكم ان يكون فقراء يغنهم من فضله.
Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu denga orang-orang yang layakUntuk kawin diantara hamba-hamba sahaya-mu yang laki-laki dan hamba sayahamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan karunia-Nya
.
"lalu apa lagi yang jadi alasanmu?"
ibu dan ayahku tidak mengizinkan..


Sabda baginda lagi: dari Anas ra, Rasullulah Al Ma’shum bersabda,
Barangsiapa mempunyai anak perempuan yang telah mencapai umur 12tahun,lalu ia tidak segerakan mengahwinkannya kemudian anak perempuan tersebut melakukan dosanya di tanggung oleh ayahnya". (Hadith riwayat Baihaqi)



rupanya Islam ini mudah


Islam ini indah


Islam is fun


tapi yang menjadikan semuanya sulit 


adalah MANUSIA!


kita yang mempersulitkan


masyaAllah..


renung-renungkanlah..

0 comments:

Post a Comment