CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, September 17, 2011

thats what i realized~

first of all, i would like to say thanks to myself because i could learnt it, i could realized it early. practically, i dun understand why sometimes people just  wana be like themselves instead of getting out from their 'colony' and find a new world outside. BE CHANGED, PEOPLE! but hell yeah, it is not easy,peeps. just like ourselves; once we are happy with what we are doin, others will dun stand a change to crop our attentions, am i rite here?

ok, lets get down into business. there is one guy. i love to be friend with him. i hve learnt a lot from him (but i dunno whether he learns something from me or not). he is such a good friend i`ve ever had (thats according to my own perception). But i hve a second though which maybe he is not as good as what i think. u know, we like to look highly upon people which we think more intellectual but actually they are jz 1 step ahead in certain things which we also sometime 2 steps in front in fact, in other things as compared to them.

here he is, loved to be with no commitment, likes to flirt but no engagement. easy pissy,isnt it? but its irritating me ok. im a kinda girl who will not hook up wth anybody without profit. ok,well said "we are friends" but are we looked alike a 'very friend' here?people judge from our behavior. but we? we wana cover what  we think we will embarrassed of it. but we know thats not true. the wrong thing here is we are not open our hearts to look what exactly written there. u know sometimes, hearts speaks louder than ur thoughts but because u are very blind so u dunno 2 whom u are supposed to listen.

thats all.till we meet again. bye2

Wednesday, August 31, 2011

Haruskah aku menangis???

insan itu..
kenapa kau lari dari tangungjawabmu??
kau masih punya hak terhadapku
kenapa kau abaikannya??
bagaikan aku ini tidak wujud
tapi kau yg menjadikanku..
jangan kau lupa..
tiadamu tiada aku
tapi kelahiranku membawa erti ada bahagianku dalam dirimu

sempena syawal ini..
aku bagai ternanti2 kehadiranmu..
atau ckup ku katakan suaramu
tapi kau sepi..
sepi sekali..

SEMBILU

ya Allah..
benarlah kata orang..
kalau sedih,alirkanlah air matamu..nescaya sedihmu akan berkurangan
namun kadang2 aku tidak mampu menzahirkan air mata itu
takut nanti dituduh lemah tiada kemampuan
lalu aku cuba tersenyum
ketawa riang menzahirkan wajah manis penuh ceria dan gelak tawa
tapi aku hairan..
mengapa makin aku cuba bergembira,bersenda bercanda
air mata itu kian mampir
goncangan di kalbu ini makin bergelora..
kadang2 aku terfikir..
mungkinkah aku sedang menipu diri sendiri?
tidak!!aku sedang mengaburi mata kalian..
menutup rasa hati yang pedih,takut nanti menggangu suasana yang tadinya harmoni..
ya, semakin sakit ku rasakan, semakin ingin aku senyum agar ianya berkurang
namun yang terjadi adalah disebaliknya
justeru,bagaimana ingin ku mengakhirinya??

Sunday, June 12, 2011

Ikatan Suci Itu..

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya ALLAH TA'ALA berfirman pada Hari Kiamat kelak; mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-KU? Hari ini KU-naungi mereka, di mana tidak ada naungan yang lain selain naungan-KU."
ya Allah..betapa selama ini aku buta menilai dan meyakini takdir dariMu..
aku khilaf menjalani hidupku
kenapa aku lebih menginginkan cinta palsu dan sementara itu?
KENAPA?!
KENAPA?!
"kerana lemahnya imanku terhadapMu, ya Tuhanku" kata hati ini
"tapi itukan fitrah hakiki insani. tak salah kalau mencintai"
"mencintai itu bukan kesalahan. tapi kepada siapa cinta diberi, itulah persoalan. cinta agung harus kepada Ilahi. kedua cinta adalah Nabi. ketiga adalah kitab Quranul karim. keempat adalah ummi dan abbi. kelima cinta kepada suami bukan lelaki." (rujukan ini dari rasional fikir ku semata)
terdetik di fikir ini..
di mana letaknya cinta ku ini?
posisi nya di mana?
dan jawapan yang ku temui adalah..
TIADA!!
jika tiada,bermakna cintaku ini salah?
"ia bukanlah salah namun mediumnya sahaja yang tidak betul. Tuhan mengurniakan qalam suci kepada mu, Muhammad meninggalkan hadis2 kepada umatnya. gunakanlah mereka."
BAGAIMANA?!
A013
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Al-Hujuraat 49:13)
Rasullah bersabda lagi,Hadith Saad bin Abi Waqas berkata :
Rasullulah saw melarang Uthman bin Mazun dari membujang,seandainya baginda merestuinya,pasti kami akan membujang" (Sahih Muslim)
Dari Anas r.a katanya:”Beberapa orang sahabat Nabi SAW bertanya kepada para isteri baginda tentang amal ibadah baginda ketika sedang bersunyi diri (sendirian). Setelah mendapat jawapan, maka di antara para sahabat itu ada yang berkata:”Aku tidak akan berkahwin!” Sebahagian lagi berkata,:”Aku tidak akan makan daging” Yang lain pula berkata :”Aku tidak akan tidur di atas kasur (tempat perbaringan).” Mendengar ucapan para sahabat itu, Nabi SAW serta merta memuji Allah SWT, lalu baginda bersabda:”Bagaimanalah cara mereka berfikir sehingga mereka bercakap begini dan begitu. Padahal aku sendiri solat, tidur, puasa, berbuka bahkan aku bernikah. Sesiapa yang benci kepada cara hidup (sunnahku) maka dia tidak termasuk golonganku. (Bukhari)


tapi, untuk tujuan itu aku tidak berkemampuan
"tidak berkemampuan? tidakkah engkau tahu Allah itu Maha Pengasihani dan Maha Memberi? siapa pemberi rezeki kalau bukan Dia Yang Esa?"
surat al- Nur ayat 32:
وانكحوا الايامي منكم والصاحين من عبادكم وامائكم ان يكون فقراء يغنهم من فضله.
Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu denga orang-orang yang layakUntuk kawin diantara hamba-hamba sahaya-mu yang laki-laki dan hamba sayahamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan karunia-Nya
.
"lalu apa lagi yang jadi alasanmu?"
ibu dan ayahku tidak mengizinkan..


Sabda baginda lagi: dari Anas ra, Rasullulah Al Ma’shum bersabda,
Barangsiapa mempunyai anak perempuan yang telah mencapai umur 12tahun,lalu ia tidak segerakan mengahwinkannya kemudian anak perempuan tersebut melakukan dosanya di tanggung oleh ayahnya". (Hadith riwayat Baihaqi)



rupanya Islam ini mudah


Islam ini indah


Islam is fun


tapi yang menjadikan semuanya sulit 


adalah MANUSIA!


kita yang mempersulitkan


masyaAllah..


renung-renungkanlah..

Friday, June 10, 2011

Aku Ingin Syahid!

Pernah suatu malam aku didatangi mimpi bahawa Palestin dibebaskan
Zionis kalah!
Benarkah?
Namun aku tidak gembira!
Aku kecewa..
Aku kecewa!
Terkilan!
Kerana aku..
Tidak sempat menjadi seorang shuhada
Tidak sempat ku tumpahkan darahku di bumi itu
bumi barakah itu
Tidak sempat aku membalas
Membuktikan benci ku pada Zionis laknatullah
Membuktikan cinta dan sayangku pada Al-Aqsa
Jihad yang gagal terlaksana
Terus, apa lagi yang tinggal buatku?
Aku ingin syahid!
Aku ingin digelar shuhada!
Ya Allah..
Sempatkah aku..??

Wednesday, June 8, 2011

POST NI UNTUK ORANG2 I.S.L.A.M SAHAJA!!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh


Mula2 sekali, saya sebagai admin blog ni berhak untuk mengatakan sesuatu yang memang penting untuk diperkatakan dan saya tak kisah kalau2 ada yang nak memusuhi saya atau apa2 pn. Namun,suka saya ingatkan disini bahawa JIKA ANDA MEMUSUHI SAYA BERMAKNA ANDA TURUT MEMUSUHI ISLAM!!


ok,nak cerita bab2 rokok ni..tak tahu dah berapa juta kali nk ingatkan bahawa ROKOK ITU MEMBAHAYAKAN KESIHATAN tapi entah kenapa ramai je buat2 tak tahu. Kalo yang memang tak faham bahasa Melayu tu takpelah jugak, takpun yang bukan Islam, ni tak yang ISLAM dan YANG TERPELAJAR ni pulak yang lebih2 pi sedut benda alah tu. 


TAU KE BENDA APA KAT DALAM ROKOK TU??
"Rokok dilaporkan mengandungi sekitar 4,000 elemen dan sekurang-kurangnya 200 antaranya dikatakan berbahaya untuk kesihatan manusia.

Racun utama di dalam rokok ialah tar, nikotin dan karbon monoksida. Ketiga-tiga ini, masing-masing memberi impak buruk kepada paru-paru dan peredaran darah!

Malah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pernah menguar-uarkan menerusi buletinnya, World Health yang maklumatnya turut terkandung dalam laman web Kementerian Kesihatan Malaysia bahawa nikotin di dalam tembakau rokok menghasilkan tindak balas kimia dalam badan sama seperti yang dihasilkan oleh heroin dan kokain." (KPDNKK.BERNAMA)



Tu la dia apa yang korang2 semua ni dok hisap tu. Eleh tengok orang nazak tinggal tulang rangka je berlapis-lapis sebab hisap dadah,hang bangga cakap "nasib aku tak hisap dadah. aku hisap rokok ja," Assalamualaikum brader,rokok tu cuba baca kat atas tu "tembakau rokok menghasilkan tindak balas kimia dalam badan sama seperti yang dihasilkan oleh heroin dan kokain" (KPDNKK.BERNAMA). So, lu pikir la sendiri!!

HUKUM HISAP ROKOK

Yang korang semua dok hisap rokok tu punya la syok tak ingat dunia tu kan, ada tak korang ambik tau hukum halal ke haram ke hisap benda tu? Hukum zina tu tau pulak haram (walaupun sebenarnya yang tu pun korang buat tak tahu je) dan untuk pengetahuan semua perokok2 di luar sana, MEROKOK TU PUN HARAM JUGA!! Tak puas hati ataupun tak caya, mari kita pi jenguk apa kata MAJLIS FATWA MALAYSIA:


"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan."

TAU SEBAB APA HARAM??

Keterangan/Hujah: 
 
  1. Isu tabiat merokok ini timbul adalah hasil Seminar Pembasmian Tabiat Merokok anjuran Persatuan Perubatan Islam Malaysia (PPIM) pada 2 November 1994 di mana telah meluluskan resolusi untuk menubuhkan badan bertindak kebangsaan bagi memerangi tabiat merokok di kalangan rakyat Malaysia.
     
  2. Pada masa kini jumlah perokok sama ada di negara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta juga badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada kesihatan.
     
  3. Pihak kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok terutamanya penyakit kanser, barah paru-paru serta penyakit jantung.
     
  4. Kajian perubatan telah dapat membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6 hingga 8 mg nikotin dan setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita menghidu 4,000 jenis bahan kimia, hamper kesemuanya boleh memudharatkan badan manusia.
     
  5. Merokok boleh mengganggu kesihatan, menghilangkan nafsu makan, merosakkan anggota badan, melemahkan jantung, kanser, barah paru-paru, gangguan pernafasan dan merosakkan otak.
     
  6. Hukum merokok pada pandangan Islam seperti berikut:
    (a)Sebahagian ulamak berpendapat merokok adalah harus kerana tidak sabit tentang kemudharatan atau mabuknya. Mereka juga bersandar kepada kaedah “ Asal Sesuatu Itu Adalah Harus “
     
    (b)Setengah ulamak berpendapat merokok adalah makruh iaitu dikaitkan dengan bawang merah dan bawang putih di segi baunya.
     
    (c)Ramai daripada ulamak berpendapat merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji.
     
    (d)Nash-nash Al-Quran dan hadith seperti berikut adalah menjadi asas kepada penetapan hukum:
     
    Maksud firman Allah swt dalam surah al-Baqarah ayat: 195 " Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan "

    KOMEN LAGI PASAL ISU NI??
    Sudah2 lah duk merokok tu, buang duit je tau tak? kalau korang manfaatkan duit tu untuk orang2 OKU lagi ada faedahnya, takpun sumbang je kat tabung Palestin sana. dorang semua bergelut nyawa lawan Zionis sana, hangpa sedap2 hisap rokok jadah haram tu apa crita??Ni nak cakap la kan, korang ingat merokok tu macho ke? tak langsung ok..nampak macam tak ada otak lagi la. cuba korang compare gambar2 ni,antara perokok dengan yang tak hisap rokok
    yang tak hisap
    penghisap rokok








    hah, cuba cakap sikit mana yang nampak macam manusia? yang sebelah kanan ke yang sebelah kiri? yang pakai kopiah tu ke yang pakai rantai tu ke? sekali lagi, LU PIKIR LA SENDIRI!!
    kalau yang lelaki, memang sinonim sangat la rokok2 ni kan,bak kata pepatah bagai isi dengan kuku, bagai aur dengan tebing. dah tu, ni ke bakal2 suami yang diidam idamkan? macam ni ke yang dipanggil bakal2 pemimpin? cuba kaji sikit, layak ke dorang2 ni? hidup kalau tak bazir duit beli benda alah tu 2 3 kotak memang tak sah, hidup tak tenang, resah gelisah. tapi kalau solat tu 2 3 waktu missed pun takpe, itu kan perintah Tuhan, lagi dalam Quran pun cakap Allah Maha Pengampun. so, bnyak mana dosa pun takpe, nanti Tuhan ampunkan. amboiiii sedapnya dia..
    Yang tu kalau jantinanya LELAKI. macam mana pulak dengan kaum PEREMPUAN yang terlibat? minggu lepas, saya ternampak sorang pompuan ni merokok dalam kereta masa stop kat traffic light kat depan Giant Kuantan. Pelik. Sebab biasanya selalu nampak kat KL je. ni yang bakal jadi mak2 orang ni..ya Allah, layak ke korang nak jadi mak mithali nanti kakak2 oi?? da la baju tak cukup kain, apa nak jadi la..masyaAllah..
    “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik…..” (surah An-Nur:26)

    KESIMPULANNYA
    saya ni hanya nak luahkan pendapat sahaja, bukan nak kutip undi ke apa. nk berubah ke tak, tu semua terpulang kat korang semua. tepuk dada, tanya lah iman. sekian.
    A021
    Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad, kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan; (Al-Ghaasyiyah 88:21
    )






Sunday, June 5, 2011

Hijrah itu wajib!!


Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: 

“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” 

[Hadith Muslim no. 145] 

Akhir-akhir ini pintu hati dan gerbang fikirku telah diketuk kencang oleh isu keasingan Islam dan juga perihal orang-orang asing (ghuraba`). Terfikir aku sejenak. Mengapakah Islam yang dikatakan suatu agama yang suci, syumul, dan sarwajagat ini harus dibiarkan asing dan akhirnya akan lupus dari muka bumi ini? Namun, aku telah dikejutkan oleh hakikat penciptaanNya yang berkonsepkan awal dan akhir sebaimana konsep kejadian manusia dan yang paling penting konsep kedatangan Islam. Islam suatu ketika dahulu datang secara ganjil dalam kalangan masyarakat Jahiliyah. Mengikut peredaran alam (dan juga hadis di atas), Islam akan secara kasarnya akan kembali malap cahayanya tika Jahiliyah kembali menguasai dunia. Ibarat kata pepatah "Hidup ini bagai roda. Ada masa kita di atas dan masa-masa yang lain kita akan ke bawah". 

“Demi masa,sesungguhnya sekalian manusia didalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh,berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”
(Surah Al- Ashr: 1-3)

Allah (Islam) menuntut kita untuk saling berpesan-pesan, ingat-mengingati sesama kita semua untuk melakukan ibadat amal makruf nahi mungkar yang menekankan niat apa jua yang dilakukan adalah kerana Allah S.W.T semata-mata. “Katakanlah sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan semesta alam.” (Surah Al Anam: 162). Hal ini nyata membuktikan Allah tidak mahu diriNya diganda-gandakan dan ianya adalah manja dengan menurut kita berbuat sesuatu hanya keranaNya. Disebabkan itulah Allah sangat murka apabila diriNya diganda-gandakan (syirik) walhal firman telah mengatakan bahawa Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”. Namun demikian, golongan masyarakat kita pada hari ini amat susah untuk dipesan-pesan sebagaimana yang dituntut "Berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran."

Senario masyarakat kita pada hari ini bukanlah senang untuk dipesan-pesan begitu sahaja. Tegur sedikit, melenting. Cakap sedikit mulalah keluar rumah, lari dari rumah, bawak geng masing-masing, bunuh orang yang tadinya menegur untuk kebaikan. Budaya hidup lu-lu-gua-gua (nafsi-nafsi) memang sudah sebati dalam diri kebanyakan orang malah kalau pun ada golongan-golongan yang suka berpesan-pesan ini, mereka hanya akan dimusuhi, dicerca, ditertawa, diperlekeh, dihiraukan malah ada yang menganggap mereka ini kolot. Kolot dalam erti kata tidak mengikut arus kemodenan walhal kemodenan yang dibangga-banggakan itu adalah tatacara hidup hasil pengaruh Barat; pengaruh Jahiliyah yang diterapkan kembali dalam dunia hari ini. 

Nilai-nilai Jahiliyah yang menggambarkan betapa rapuhnya akidah yang bertuhankan bukan Allah Azza Wajala semata-mata tetapi nafsu, wang, harta, kedudukan dan wanita. Pertelingkahan di sidang parlimen, rasuah mendapatkan tender-tender, skandal-skandal seks dalam kalangan menteri-menteri yang dikenali sebagai golongan pemerintah negara, bunuh-membunuh disebabkan cemburu terhadap pasangan, isteri simbah asid sebab suami kahwin lagi, buang bayi dalam semak, longkang, tong sampah dan sebagainya. Kalau kita hendak membandingkan zaman Jahiliyah Quraisy suatu ketika dahulu, pembunuhan bayi ini hanya di lakukan terhadap bayi perempuan sahaja namun era hari ini yang digelar sangat moden ini, bayi tidak kira jantina dibunuh, dibakar, disumbat dalam lubang tandas dan 'flushed'. Amboi, moden sangat ke macam tu? Bertamadun la sangat kita ni kan?

Mengambil prinsip Islam Hadhari yang ke-3 iaitu Rakyat Berjiwa Merdeka, jiwa menurut kamus dewan ialah nyawa atau roh manakala merdeka yang dimaksudkan adalah bebas daripada belenggu penjajahan, lepas bebas, berdiri sendiri dan tidak bergantung kepada orang lain. Prinsip itu bagus, saya tidak nafikan tetapi disini saya ingin menekankan padahnya prinsip ini kepada golongan yang tidak berkemampuan menggunakan akal seoptimum yang mungkin untuk berfikir secara optimistik. Hal ini kalau kita lihat jiwa yang merdeka itu disignifikankan sebagai jiwa yang tidak terikat (no rules); boleh dan bebas melakukan apa sahaja menurut rasional sendiri. "Apa makna merdeka kalau terikat kepada peraturan?" Itulah kebiasaan yang ditanya oleh masyarakat hari ini. Maksudnya disini, ia menerangkan mengapa remaja kita bebas berpelukan di tempat-tempat awam, berserakah di dalam hutan, dalam longkang dan tidak kurang juga yang berpeleseran (rempit) di jalanan kerana bagi mereka dunia ini mereka yang punya. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! Tapi hakikat sebenarnya, merdeka ke mereka ni? Tepuk dada, tanyalah iman.

Secara kesimpulannya, Allah (Islam) telah menggariskan panduan yang tertentu bagi kita yang di jadikan sebagai khalifah di bumi ini. bukan percuma kita dilahirkan, dijadikan di dunia ini. Ibarat memasak untuk dimakan makanannya, begitulah juga hakikat penciptaan manusia di bumi ini yang sebenarnya bertaraf hamba semata-mata. Apa yang tidak disukai tuannya hendaklah dijauhkan, takut nanti dimurkai manakala apa yang disukai akan dilakukan dan dititikberatkan untuk mengambil hati.

  Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku Adz Dzariyat : 56

Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku (Adz Dzariyat : 56)

Sekian, wassalam.

Sunday, May 29, 2011

Muhasabah Cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari Mu
Kupasrahkan semua pada Mu

Tuhan baru kusadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta Mu


Kata kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung do’a ku
Sakit yang kurasa biar
Jadi penawar dosaku

Butir butir cinta air mataku
Terlihat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi Muhasabat cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan Mu



source: muhasabah cinta- edCoustic





Saturday, May 28, 2011

Ungkapan Pesan dari Naqibah Tersayang

Dear Nadia,

great blue hole of Belize


Hadirmu di dunia ini umpama
mutiara di dasar lautan yang gersang
tanpa keindahannya.
Kilaukan dirimu di dasar lautan yang bisa 
menyinari dan memberi cahaya pada sekitarnya.
Engkau mutiara Islam yang unggul
dan mabruk pada pandanganNya.
Gunakan kerlipanmu pada tempatnya,
usah rosakkan ia dengan debu sia-sia
yang bisa memudarkan cahayamu.
KERNA DIRIMU BEGITU
BERHARGA!! ^_^


Sayangkamufillah,
Kak Nad

credit: anaqi.keindahanku.blogspot.com

Sunday, May 22, 2011

lembaran cinta untuk Yang Maha Mengasihi dan yang dikasihiNya..(part 2)

alhamdulillah ya Allah..skali lagi dapat jua aku menulis lagi warkah buatMu yg sering ku ingati
ya Allah,pada hari ini sekali lagi Kau telah mentarbiyahku walau tanpa aku sedari
hampir sahaja aku hanyut menyimpang dari ajaranMu ya Allah..
namun,sayup2 azan Maghrib mengejutkanku dari leka itu..
aku kira itu adalah peringatan dariMu ya Rabbi..
teguranMu tentang kelalaianku..astaghfirullah al-azim..
ya Rahman ya Rahim..
alhamdulillah yg teramat buatMu di atas kiriman seorang sahabat yg beriman di jalanMu ya Allah
dikejutnya aku di waktu lenaku
kejutannya adalah diatas lena ku (kealpaan terhadapMu)
Kau bangunkan aku ya Allah..
Kau kirimkan dia untuk member peringatan dan pesanan yg sedalam-dalamnya dariMu ya Rahman
sesungguhnya tanpa itu semua mungkin aku akan ditimpa musibah
diatas kejahilan ku sendiri..
terima kasih ya Allah..terserlah kasih sayangMu kini terhadapku..
kirimanMu itu telah menyampaikan ayat dari kalam suciMu..

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”( al-Baqarah: ayat 216)

sesungguhnya ampunkan aku ya Rabbi..
aku telah lalai dalam jalan jihadku padaMu
baru tersadung sedikit aku telah melatah
sesungguhnya tanpa keampunanMu siapalah aku..
aku memohon padaMu ya Allah
terimalah penyesalan hambaMu ini ya Allah..
amin..ya Rabbal alamin..